Hvor kan du løpe i Oslo?

løpe i Oslo
  • Skiforeningens fire Marka-løyper
  • Fire by-løyper

Oslo har alt, fra kulturliv og skog til grønne områder for løping og andre aktiviteter. Med T-banen og bussen ligger Oslo for dine føtter, enten du velger asfalterte gater eller ulendt terreng i Marka. Skiforeningen byr på fire løyper, som fint kan løpes når været tillater det. Den ene ligger i Lillomarka. Her starter du fra Solemskogen og løper via Grisputten og opp til Vennervann og Sørlandshytta. I Vennervann kan du gjerne ta deg en dukkert før du vender nesen tilbake over Slengfehøgda og Revlikollen. Løypa er kupert, og er ti kilometer lang.

Dobbelt så lang er løypa som starter på Oset ved Maridalsvannet. Følg stien til Monsetangen og fortsett videre til Sandermosveien. Følg grusveien et par hundre meter og velg sti innover til venstre. Løp til toppen av Barlindåsen (402 moh.). Her får du en fin utsikt du kan nyte før du løper tilbake samme vei. Om det blir for kjedelig å løpe samme vei tilbake, så kan du ta en mer utfordrende løype tilbake til Oset. Denne går via hoppbakken på Linderudkollen. Følg deretter instruksjonene for å komme tilbake til Oset.

Marka er rik på muligheter

Den tredje Marka-løypa fra Skiforeningen er ca. 10 kilometer lang og innebærer at du tar T-banen til Gaustad med Vettakollen som mål. Fra Gaustad følger du små stier fra Rikshospitalet opp mot Bånntjern. Deretter er det en jevn stigning til Vettakollen. Herfra kan du løpe ned mot Ullevålseter og ned mot Lyn-hytta, eller du kan løpe stiene som går til venstre for lysløypa ned mot Sognsvann/Grinda. Den lengste løypa fra Skiforeningen går over Øyungen. Den er ca. 35 kilometer lang og gir deg en fenomenal utsikt som belønning for strevet.

Løypa starter på Langsetløkka på Grefsen, der du skal følge stien helt til du kommer til grusveien igjen. Da tar du til høyre, rundt og opp til venstre. Etter en liten strekning går en sti inn mot venstre, der du kan løpe mot Movann. Dette er en grusvei inntil stien tar deg inn mot Finntjern. Herfra er det en fin løype mot Øyungen, der du hele tiden har en fin utsikt over vannet. Løp mot Skjærsjødammen før du vender nesen enten mot Sognsvann eller tilbake til Grefsen.

Opp Wyllerløypa eller Kolsåstoppen

Traseen opp Wyllerløypa til Tryvannstårnet er en favoritt blant mange idrettsutøvere og andre som ønsker å sjekke pulsen i Oslos bratteste oppoverbakke. Du kommer deg enkelt til bakken med kollektivtransport, og den 1 400 meter lange bakken gir deg både utfordringer og god utsikt. Her skal du være godt trent for å klare å nå toppen i god behold. Kolsåstoppen i Bærum er en annen tilsvarende oppoverbakke, som du enkelt når med Kolsåsbanen. Denne er heller ikke for sveklinger, og her er belønningen for strevet en fabelaktig utsikt over Oslofjorden.

• De bratteste oppoverbakkene i Oslo
  • Oslos bratteste nås enkelt med kollektivtransport

Wyllerløypa

Byturer

Oslo har det meste, fra kultur- og kaféliv til utendørsaktiviteter. Er løping din greie, så finnes flere ruter du kan velge gjennom hovedstadens gater og grønne lunger. Start midt i gryta på Jernbanetorget og løp opp til Ekebergparkens grønne oase. Fra Jernbanetorget løper du ned til Operaen og over til Sørenga, Ladegården, Dyvekes bro og Ryenbergveien til Valhallveien. Denne veien er kun oppover, og bringer deg via Utsikten. Dette er et kjent utsiktspunkt der Munch skal ha fått inspirasjon til å lage Skrik. Her er det fantastisk utsikt over Oslofjorden.

Løp fra Jernbanetorget

Vi tar igjen utgangspunkt i Jernbanetorget. Herfra kan du løpe opp Nygata og Storgata. Deretter kan du velge å løpe opp Thorvald Meyers gate et lite stykke, eller du kan løpe langs Akerselva. Dette har blitt et populært mål for Oslo-boerne. Fortsett til Vulkan og opp Telthusbakken, via Vår Frelsers Gravlund og ned Akersgata til Svenska Margaretakyrkan. Så løper du gjennom Regjeringskvartalet og ned til Youngstorget, bortover Torggata til Oslo Domkirke og så tilbake til Jernbanetorget igjen. Med denne løypa får du sett både Akerselvas grønne lunger og deler av gamle Oslo.

Vigelandsparken – kultur og trening i én smekk

Vigelandsparken er et yndet utfluktsmål for alle innbyggere i Oslo, enten du bor i øst eller i vest. Ikke bare får du kulturelt påfyll i denne vakre parken, men du kan også bruke den til trening (noe veldig mange gjør). Parken er full av flotte anlagte stier og gangveier, som kan benyttes til formålet. Her kan du selv velge retning og mål, men legg gjerne løpeturen innom Frogner hovedgård før du løper bortover Nobels gate. Fortsett herfra langs Frognerkilen, Bygdøy, Oscarshall og eventuelt til Huk, der du kan ta deg en dukkert i Oslofjorden.

Løpetur langs fjorden

En flott løpetur er å innta Bygdøy og alt denne odden har å by på av vakker natur. Du kan løpe odden rundt på godt anlagte stier, grusveier og asfalterte veier. Du kan ta utgangspunkt i Ferd Stadion ved E18 og løpe langs jordene helt ut til Bygdøy Sjøbad. Her kan du løpe videre forbi Paradisbukta, Huk og inn til Folkemuseet. Herfra går det en grusvei ut til Oscarshall, der du kan ta en hvil før du fortsetter tilbake til utgangspunktet. Du kan også velge en lengre løype via Kongeskogen.

Du kommer kanskje også til å like